Na co zwrócić uwagę przy kupnie auta?

kupno samochodu

Pamiętaj niezależnie od tego, czy kupujemy samochód od zarejestrowanego, czy prywatnego sprzedawcy należy pamiętać o podjęciu środków ostrożności. Niepodjęcie odpowiednich środków ostrożności i wykonanie wszystkich wymaganych kontroli może nas kosztować wiele czasu, wysiłku i napraw. Czy cena za akurat oglądany egzemplarz jest adekwatna – dowiedz się jak wycenić auto. Ten przewodnik przedstawia najważniejsze wskazówki dotyczące zakupu samochodu.

Aby zmniejszyć ryzyko zakupu pojazdu podatnego na awarie, przed rozpoczęciem zakupów należy zidentyfikować modele o dobrej wiarygodności, zapoznając się z listą najlepszych i najgorszych samochodów używanych. Jeśli samochód, którym jesteśmy zainteresowani posiada pewne problemy, trzeba zwrócić szczególną uwagę na te elementy podczas inspekcji. Bez względu na to, od kogo kupujemy, zawsze dokładnie przeglądajmy auto.

Sprawdzenie stanu karoserii auta przed zakupem

Kupujemy autoPowinniśmy dokładnie sprawdzić kondycję karoserii, szukając zadrapań, wgnieceń i rdzy. Sprawdźmy linie błotników i drzwi. Niewłaściwie rozmieszczone panele lub duże szczeliny mogą wskazywać na niechlujny montaż w fabryce lub na nieumiejętną naprawę. Kolor i wykończenie lakieru powinny być takie same na każdej części karoserii. Jeśli podejrzewamy, że wgniecenie mogło zostać załatane przy pomocy wypełniacza, można na nim umieścić mały magnes; nie przyczepi się do wypełnionego obszaru.

Drobne kosmetyczne skazy i lekkie zadrapania nie są powodem do niepokoju, ale rdza z pewnością nim jest. Sprawdź zewnętrzny korpus pod kątem zapylenia farby lub rdzy. Sprawdź błotniki i panele pod drzwiami.  Warto tez sprawdzić każda uszczelkę pod kątem rozerwania. Koniecznie trzeba się dokładnie przyjrzeć szybom, aby upewnić się, że nie ma pęknięć.

Kontrola dokumentów rejestracyjnych pojazdu

Koniecznie należy poprosić sprzedawcę o okazanie dokumentu rejestracyjnego samochodu, który zawiera dane rejestratora i wszystkich poprzednich posiadaczy. Podczas oglądania używanego samochodu, poszukaj jego numer VIN (numer identyfikacyjny pojazdu), który zwykle znajduje się u podstawy przedniej szyby i upewnij się, że pasuje do numeru VIN znalezionego w dokumencie rejestracyjnym.

Zaglądamy pod maskę samochodu – czyli oględziny silnika

kupno samochoduNajlepiej przeprowadzić te kontrole, gdy silnik jest chłodny lub całkowicie zimny. Zwróć uwagę najpierw na ogólny stan komory silnika. Brud i kurz są normalne, ale zachowaj ostrożność, jeśli zobaczysz, ślady oleju. Uważaj również korozję lub luźne przewody i węże. Ściśnij węże gumowe biegnące do chłodnicy, klimatyzatora i innych części. Powinny być giętkie, nigdy twarde.

Sprawdź wszystkie poziomy płynów. Olej silnikowy powinien być ciemnobrązowy lub czarny (w przypadku Diesla). Jeśli olej ma barwę miodową, został po prostu zmieniony chwilę wcześniej. Jeśli na wskaźniku prętowym znajdują się kropelki wody lub szary albo spieniony olej, może to oznaczać pęknięcie bloku silnika lub rozdmuchaną uszczelkę głowicy, co stanowi bardzo poważne problemy. Płyn przekładniowy powinien być różowawy, nie brązowy (bez piany) i pachnieć jak olej, lecz bez przypalonego zapachu.

Prętowy wskaźnik poziomu nie powinien pozostawiać widocznych metalowych cząstek na szmatce, co jest kolejnym znakiem poważnego problemu. Sprawdź płyn, jeśli samochód posiada z automatyczną skrzynię biegów. Zajrzyj do plastikowego zbiornika połączonego gumowym wężem z chłodnicą. Płyn chłodzący nie powinien być mętny. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie akumulatora. Niektóre akumulatory „bezobsługowe” mają wbudowany wskaźnik ładowania. Zielony wskaźnik oznacza zazwyczaj, że bateria jest w dobrym stanie; żółty lub czarny zwykle oznacza, że jego żywotność dobiega końca.

Wskaźniki te pokazują stan tylko jednej komórki i mogą nie dawać dokładnego odczytu stanu całej baterii. Jeśli akumulator ma zatyczki wlewu, zetrzyj wierzch szmatką, a następnie ostrożnie podważ lub odkręć nakładki, aby spojrzeć na poziom elektrolitu. Niski poziom może oznaczać, że bateria działała zbyt mocno. W tym przypadku mechanik może sprawdzić system ładowania i wykonać test obciążenia na akumulatorze.

Konieczna kontrola podwozia

Jeśli masz możliwość zobaczyć miejsce, w którym samochód był zwykle zaparkowany, sprawdź, czy ta część podłogi garażu lub podjazdu nie zawiera śladów benzyny, oleju lub płynu chłodzącego. Czysta woda, która
ścieka spod samochodu w upalny dzień, to prawdopodobnie skroplona woda z klimatyzatora więc w tym przypadku nie jest to powodem do niepokoju.

Jeśli pojazd jest na tyle wysoki, aby można się pod niego wsunąć, możesz
wykonać kilka podstawowych kontroli. Jeśli są widoczne wycieki oleju, nie jest to dobry znak. Elementy konstrukcyjne z załamaniami i dużymi wgnieceniami w panwie podłogowej lub zbiorniku paliwa wskazują na miniony wypadek. Spawanie na ramie sugeruje, że mogła być ona uszkodzona, wymieniona lub wycięta w celu wykonania napraw. Świeże podszycie może ukryć ostatnie naprawy konstrukcyjne.